Z původně obyčejné procházky do mimořádného dne

19.12.2016 19:59

Je neděle ráno, zataženo nízkou oblačností, a lehce pod nulou. Na pohled neskutečně protivné počasí, ale beru batoh a vyrážím do terénu. Bez žádného cíle, jen projít pole a vyčistit si hlavu. Sedám na autobus, vystupuji v Dubu nad Moravou a jsem připraven začít. V polích je trošku větší zima, a tak se trochu proklínám, co se oblečení týče. Jdu po polní cestě směrem k Tovačovu, brzy však podle plánu měním směr a mířím k Věrovanům. Ptáci téměř žádní, po hodině strávené venku jen několik poštolek a jedna volavka. Díky tomu, že jdu bez očekávání, jsem i tak v pohodě. Kousek od řeky Moravy mě vítá strakapoud prostřední a ťuhýk šedý. Od Moravy se zdá, jako kdyby se ozývala vydra! Tu jsem bohužel však nikde neviděl. Poli mířím dál, do Citova.

Tam přicházím krátce po jedenácté a u rozcestí zvažuji, zda budu pokračovat směrem na Tovačov nebo do Rokytnice. Nakonec volím Tovačov, v tu chvíli ještě nevím, jak jsem udělal dobře. Po asi 50 metrech mi z příkopu plné nízkých keříků vzlétá pták. Můj vteřinový dojem – střízlík? Pták sedá, to je strnad! Ale takový prcek? Okamžitě ho fotím, ať vím, oč jde. Pták se párkrát divně ozve a mizí. 1/7 fotek je použitelná, koukám na divného „rákosního“ strnada, to je přece strnad malinký!!! Ještě kontroluji hlas a okamžitě se ho vydávám hledat, ale hodinu se mi to nedaří. Už jsem byl na odchodu, ale na tom samém místě jsem ho znovu našel. Spoušť foťáku cvaká, co to jde a po chvíli už si ho jen užívám. Mezi tím volám kolegům, ať okamžitě dorazí. Strnad se zatím krmí na cestě a já dlouhou hodinu (možná i přes) ho hlídám a pozoruji z 10 metrů! Už úplně zmrzlý s radostí vidím jejich auto. Přichází ke mně a strnada vidí, ale zas nám zmizel. Po větší půlhodince nám přilétá znovu, fotíme, koukáme, natáčíme. Mezi tím přijíždí ještě jeden kolega, bez jakékoliv techniky, ale byl v okolí, tak přijel také, dalekohled jsme mu samozřejmě půjčili, a radost že se o něj můžu dělit s dalším je ještě větší. Večer jsem okamžitě obeslal další lidi a upřesnil jim místo, mezi tím mi chodí gratulace od lidí ze všech koutů ČR. Tento pták byl v ČR totiž pozorován jen šestkrát (včetně dneška).

Strnad malinký (Emberiza pusilla)

Strnad malinký (Emberiza pusilla)

Další den mi opět spokojeně hlásí kolegové, že strnada mají taky, tak se mi zas jednou něco povedlo.

 

To je odměna za to bezcílné procházení polí… :-)

Text a foto: Ondřej Boháč

Zpět