Tovačov na otočku

30.11.2011 22:01

V sobotu jsem měl doma nějaké povinnosti, a tak jsem si naplánoval výlet do Tovačova až na neděli. Měl jsem v plánu nafotit si kvalitně racky bělohlavé v letu, když jich jsou tam teď spousty. Přemluvil jsem taťku, aby mě do Tovačova zavezl. Podle předpovědi mělo slunce svítit až od půl jedenácté. Proto jsme vyjeli něco po desáté, ještě v mlze s viditelností do 30 metrů. Když jsme přijeli k Hradeckému rybníku, mlha už byla pryč a svítilo slunce. Sestava druhů byla už na první pohled stejná jako před týdnem. Na bahně posedávali racci chechtaví, bouřní, bělohlaví a možná mezi nimi i nějaký jiný z větších racků.

Racek bělohlavý

V rákosí okolo hráze bylo hejnko vrabců polních a na dně vypuštěného rybníka seděla světlá forma káně lesní. Nad rybníkem proletělo hejno 71 hus běločelých. Zanedlouho byly zase zpět, zakroužily a pokračovaly dál. Pravděpodobně chtěly přistát. Aspoň se pěkně předvedly.

Husy běločelé

U kříže se motalo minimálně 50 racků bělohlavých. V posledních kouscích rozmrzlé vody plavalo 8 labutí včetně dvou letošních. Na kříži jsme strávili téměř celou hodinku. Racci se ukazovali nádherně, bohužel kvůli větru byli až moc rychlí a bylo těžké udělat ostré fotky.

Racci bělohlaví

Na kříži po hodince stání jsme už začínali mrznout, tak jsme to otočili zpět k autu. Popojeli jsme ještě na Annín. Našli jsme tam jen potápku rudokrkou, ale hoholi ani potáplice nikde nebyli. Po zmrzlých dvou hodinách jsme nasedli do auta a vyjeli směr Olomouc.

Až při prohlížení fotek v počítači jsem zjistil, že mám na fotce racka bělohlavého s odčítacím kroužkem. Podle čísla kroužku by měl být kroužkovaný na Ukrajině.


Racek bělohlavý s odčítacím kroužkem

foto a text: Ondřej belfín

Zpět